Objednávky kurzů, Zkoušek nanečisto a materiálů pro školní rok 2024/2025 spustíme 1. července.

Maturitní otázky z matematiky

Dlouhodobá příprava Elektronické materiály Tištěné materiály
ilustrační obrázek k časti webu

Příspěvky Přidat příspěvek

Příspěvky

Eva – 26.5.2008 12:54

Dobrý den, minulý týden jsem odmaturovala na gymnáziu a z matematiky jsem si odnesla 1. Opakovala a řídila jsem se vaší učebnicí + jsem k danému tematu počítala příklady se sbírky. Ale vaše vysvětlení a rady mi moc pomohly! proto všem moc doporučuju. odpovědět

danny – 26.5.2008 11:37

jeste jednou ahooj!!ja nemuzu najit tu ucebnici do pocitace!vubec nevim kdejsem to minule nasel!!! odpovědět

Reakce Zkoušek nanečisto Petr Husar – 15.5.2008 14:14

Pevně věřím, Lenko, že moje učebnice bude i nadále aktuální a to hlavně pro ústní maturity ve školách. Během svého učení jsem potkal hodně matikářů, dělával jsem předsedu komise na různých školách, viděl desítky maturitních otázek jiných vyučujících matematiky z různých typů škol a z různých částí republiky. Moje učebnice je učebnice postavená na řešení a vysvětlování příkladů a odvažuji se tvrdit, že v každé otázce mám reprezentativní zástupce, kteří poslouží každému studentu u maturity kdekoli. Úlohy řadím podle obtížnosti a řešitel se určitě v každé otázce naučí danému tématu porozumět a bude umět řešit úlohy v dané oblasti od lehkých přes středně těžké až k lehce nadstandardním. Na učebnici dále průběžně pracuji, ještě mám nějaká okrajová témata, která chci zpracovat a stále ještě nemám doplněné odpovědi na všechny nepovinné otázky. V tomto smyslu už však učebnici nechci nafukovat, aby neodradila svou rozsáhlostí. V té podobě jaká je, postačí 90 % studentů všech středních škol v celé republice. Přídavky vytvořím ve formě modulů, které k učebnici přidám. Například přehled všech komentovaných vzorců, kompletní mapu grafů funkcí atd. Co se týká státní maturity, tak to je jiná káva. Budou vedle sebe existovat dvě maturity, jedna klasická ve škole a jedna písemná státní a ta bude ve dvou úrovních. Co bude v té státní umím odhadnout už teď a určitě vytvořím výukové materiály i na státní maturitu. Ty budou jednak ve formě testů (z uzavřených úloh - tak jsou zatím všechny návrhy koncipovány) a potom tématicky. odpovědět

Lenka – 15.5.2008 12:29

Dobrý den, chtěla bych vědět, zda odpovídá učebnice matematiky i požadavkům k novým - státním- maturitám v roce 2010, případně zda chystáte nějaké výrazné úpravy, nebo alespoň upozornění na očekávané záludnosti. Tím myslím to, že na každé škole se zatím maturuje v určitém stereotypu a místních zvyklostech, vyučující připravují studenty s tím, že vědí co po nich budou vyžadovat ( na průmyslovkách se příliš nebazíruje na definicích a matematické mluvě). Zajímá mě tedy, jestli umíte odhadnout, v čem můžou mít noví maturanti největší potíže? Děkuji. Lenka odpovědět

Reakce Zkoušek nanečisto Petr Husar – 10.5.2008 07:16

Ahoj Dane, vzhledem k tomu, že jsem tuto učebnici několik let psal, tak si ji asi musím jen pochválit :-) Snažil jsem se, aby na každé téma byly zastoupeny reprezentativní úlohy, které se nejčastěji objevují a aby vše bylo jasně a srozumitelně vysvětlené. Takže zkus ji a sám uvidíš, napiš mi potom, jestli a jak se ti kniha osvědčila. Petr Husar odpovědět

daniel – 9.5.2008 12:03

dobry den pane husar.chtel jsem se zeptat zda je ucebnice opravdu tak dobra.chci se totiz z matiky dostat na 2!!!profesor me chce dat na 4(ale momentalne jsem to dal na 3)myslim si ze mam na vic..a proto chci vedet zda je dobra...potrebuji taky dostat meho pana profesora :-D odpovědět

Jitka – 22.4.2008 22:03

Učebnici mi objednal a koupil přes internet táta a nejdříve jsem ji vůbec nevěřila. Postupně mi byla bližší a bližší, až jsem si ji prostě zamilovala. Pochopím z ní to, co jsem nikdy nechápala a matematika je pro mne najednou tak jasná a začala mne i bavit. Dokonce jsem se přestala bát maturity a to je co říct..... Díky odpovědět

Reakce Zkoušek nanečisto Petr Husar – 20.4.2008 21:22

Dobrý den, můj pohled je od vašeho dosti odlišný. a) Grafy funkcí: když je vyučující vysvětluje a učí, vychází ze základní funkce, tu někam posouvá, roztahuje ji, či zmenšuje, mění křivost. Nemyslím si, že do problematiky konstrukce grafu patří přímo řešení rovnice, některé grafy průsečík s osou x nemají žádný, to opravdu nevím, nevím. b) Goniometrické funkce součtu: opět, celý život matematiku učím, u maturity jsem mockrát zkoušel, příseděl, předsedal, úlohy, kde potřebuji vámi zmiňovaný vztah se vyskytují dle mých zkušeností zřídka, vedu přípravy ke zkouškám na VŠ, každý rok vyřeším stovky testů z VŠE, ČVUT a vzorec pro sin(a+b) téměř nepoužiju (např. letos ani jednou). c) Maturitu z matematiky dělají i ti, kteří mají týdenní dotace matematiky velmi nízké, nechodí např. na gymnázium, nebo dělají maturitu z matematiky, jelikož z matematiky pak budou dělat i zkoušky na VŠ. Nevidím tak jako vy maturitu z matematiky jen pro elitu nejlepších studentů matematiků. Jsem po znalost minima vzorců, ale jen opravdu těch, co jsou třeba a nadruhé straně na vás u maturity nikdo nebude čekat, až si potřebné vzorce odvodíte, tam máte 15 minut a musíte vše stihnout vypočítat, to samé u přijímacích zkoušek.... odpovědět

Karkulka – 20.4.2008 13:15

Pane Husare, prohlédla jsem si pouze 3 stránky zde v počítači (zveřejněné obrázky na bin. větu,goniom. fce a funkce), které jsou zadarmo. U goniom. funkcí píšete, že vzorce sin(a+b) ... jsou méně používané. Pravý opak je pravdou. Jsou to ty nejpouživanější co znám. Na základě nich si můžeme odvodit i ty sin2x,cos2x, které vřele doporučuji pro výpočty např. integrálů typu integrál sinx*cosx . Proč se dělat s per partes? Co se týče binomické věty tu si nádherně pamatuji v korespondenci s binomickým rozdělením ve statistice. Proč se biflovat tolik vzorců zpaměti? Ti ,co tomu nerozumí, to stejně zapomenou a ti , co tomu rozumí , potřebují vědět , jak si s co nejméně znalostmma odvodit ostatní věci. ten, kdo tomu nerozumí, nemá vůbec maturovat z matematiky. odpovědět

Přidat příspěvek

Reakce na zprávu
Dalibor Martišek – 23.4.2009 21:36

Pane kolego, Vaše poslední poznámka mi na tom všem vadí ze všeho nejmíň. Myslím, že v internetové diskusi si nějaký ten překlep může dovolit i zaměstnanec vysoké školy (v mém příspěvku ostatně není jediný). Horší je případ, když se v recenzované učebnici vyskytují hrubé odborné chyby a ještě ke všemu zcela záměrně. Je-li skutečně pravda to, co píšete, pak své studenty nutíte při studiu matematiky uvažovat zcela nematematicky. Tvrdíte, že čím nepřesnější, nejasnější a mlhavější pojmy používáte, tím jasnější a srozumitelnější je matematika. Bohužel se hluboce mýlíte. A pokud v přesné terminologii spatřujete dokonce příčinu neoblíbenosti matematiky, mýlíte se ještě víc. Matematická terminologie totiž není rigidita. Je to nutnost a součást matematiky. Možná, že Vaším svérázným přístupem oblíbenost Vašeho předmětu u studentů vzrostla. Bohužel jste však, aniž byste si toho zřejmě všiml, přestal vyučovat matematiku a zahájil jste výuku matematické alchymie. Závidím Vašim studentům úspěšnost u maturit, kde padají otázky typu "jak zapisujeme výsledek goniometrických funkcí". Já se živím matematikou dobrých třicet let, ale u takové maturity bych neuspěl. Ani s vynaložením veškerého intelektuálního úsilí, kterého jsem schopen, totiž naprosto nechápu, na co se taková otázka ptá. Závidím Vašim studentům úspěšnost u maturity, kde je možno odpovídat způsobem, jakým nabádáte v MF DNES. K úplné dokonalosti odpovědi třeba na Vaši teoretickou otázku číslo 3 chybí už jen příklad typu "logaritmus z mínus sedmi při základu mínus sedm je jedna". Podle Vaší "teorie" je zcela správný. To, co prezentujete v tisku, není jen "odklon od přesné terminologie". To je navádění k hrubým chybám. Nedovedu si představit maturitu, u které by to, co se objevilo v MF, prošlo. Na stránkách novin varujete před nespolehlivými internetovými zdroji plnými nepřesností a chyb a doporučujete "ověřenou kvalitu", čímž zřejmě myslíte Vaši knihu. Obávám se, že jediné, v čem se tyto dvě věci odlišují, jsou pořizovací náklady.