Zkoušky nanečisto přes internet pro žáky 5. třídy

Otevřené úlohy
ilustrační obrázek k časti webu

Příspěvky Přidat příspěvek

Příspěvky

Karmelitová Michaela – 17.12.2004 08:24

Dobrý den, píši za dceru Míšu. Dnes jsme obdrželi výsledky 2.kola, které dcera společně s Honzou Nápravníkem netrpělivě očekávali. Vzhledem k tomu, že přípravě matematiky s oběma dětmi se věnuji já, vím které typy úloh dělají dětem největší problémy. Mezi ně patří i úloha typu "spočti kolik čtevrců je na obrázku". Tyto úlohy bývají zadávány právě formou "kolik je na obrázku útvarů?". V 2.kole byla otázka formulována "Kolik je ve velkém čtverci schováno čtverců různé velikosti?". Dcera mě při zběžném rozboru jejího řešení přesvědčuje, že výsledek je 8 ks, protože 9.-velký se nepočítá, počítají se jen "schované v něm". Popravdě řečeno, skoro bych dal dceři za pravdu. V případě formulace "kolik je obrazců na obrázku" by byla jednoznačně správná odpověď 9 ks. Zajímal by nás váš názor na tuto problematiku. Jinak Vám děkujeme za dosavadní přínosnou spolupráci, přejeme klidné vánoční svátky a těšíme se na další lednové kolo. S úctou, Ing.Jaroslav Karmelita odpovědět

Přidat příspěvek

Reakce na zprávu
Petr Husar – 18.12.2004 00:37

Formulace matematických úloh je mnohokrát téma na diskusi. Zvláště, když matematický význam může kolidovat s významem češtinářským. Klasickým příkladem je hovorové vyjádření "stálo to jednou tolik", které obhajují i mnozí vyučující českého jazyka, ale my (matematici) se jen ironicky posmíváme. Váš dotaz lze přeformulovat na následující otázku. Je ve velkém čtverci schován i sám tento velký čtverec? V teorii množin platí, že každá množina je svou vlastní podmnožinou. Podle tohoto bychom čtverec měli do celkového počtu započítat. Jinak chápu i obhajobu Vaší dcery. Dovedu si představit, že uznám odpověď typu: ve velkém čtverci je schováno celkem 8 čtverců, nepočítám-li samotný čtverec. Ale to bych chtěl od páťáka přílišnou rafinovanost. Nakonec přejdu od šedivé teorie k praxi. Příklad počítalo 7 žáků (přece jen se blíží Vánoce), 3 našli 9 čtverců, 2 našli 8 čtverců a po jednom 11 a 7. Zvláštní je, že někteří pochopili otázku na počet celkem, jiní na počet jednotlivých typů. Ale i v tom je kouzlo matematiky, že můžeme rozebírat úmysl, cíl a přesnost formulace. S pozdravem a přání šťastných Vánoc. Petr Husar